bahram.rehmani@gmail.com

 

در سایـه سیـاست‌های حکومت اسلامـی ایران به‌ویژه درون عرصه اقتصادی و اجتماعی، حداقل میانگین ضربات قلب جنین پسر برخی والدین کودکان خود را درون اختیـار قاچاقچیـان مواد مخدر مـی‌گذارند که تا به‌این طریق درون کار قاچاق مواد مخدر شریک شوند. حداقل میانگین ضربات قلب جنین پسر عده‌ای هم فرزندان‌شان را به‌قاچاقچیـان انسان مـی‌دهند که تا اندام آن‌ها را به منظور پیوند عضو از بدن‌های نحیف‌شان جدا کنند. حداقل میانگین ضربات قلب جنین پسر هم‌چنین برخی والدین فرزندان خود را برایب درآمد به‌گداها اجاره مـی‌دهند و ماهانـه مبلغی دریـافت مـی‌کنند.

دردناک‌تر از همـه بر سر جنینی کـه هنوز درون شکم مادر هست معامله مـی‌شود. یعنی کودک کـه چشم به‌جهان هستی باز نکرده، سرنوشت‌اش را با معیـارها و ارزش‌های غیرانسانی رقم مـی‌زنند. درون این مورد انواع و اقسام باندهای مافیـایی تشکیل شده کـه درآمدهای سرشاری به‌حیب مـی‌زنند و در عین حال کار بسیـار جانیـانـه و تکان‌دهنده‌ای انجام مـی‌دهند. 

این روایت تکراری کودکانی هست که هر روز آن‌ها را سر چهارراه ها یـا مترو مـی‌بینیم، نـه مـی‌توانند بخوانند نـه مـی‌توانند بنویسند، تنـها چیزی کـه از همان ابتدا آموزش دیده‌اند، کار است. آن‌ها از صبح کار مـی‌کنند که تا شب پدر و مادرهای جعلی یـا پدر و مادرهای خودشان با خیـال راحت مواد بکشند. کودکانی کـه اگر خوب کار کنند، خریداران فراوانی دارند.

 

 

***

همـه آسیب‌ها اجتماعی، طبقاتی و زاییده فقر و نداری است. اما درون کشوری مانند ایران کـه منابع غنی و ثروت‌های هنگفت وجود دارد اگر حاکمـیت نیم بند انسانی و مسئول وجود داشت دست‌کم مـی‌توانست از سقوط بسیـاری مسایل انسانی و اخلاقی جلوگیری کند. به منظور مثال، درون ایران امروز دیگر فروش کلیـه، قدیمـی شده و امروز حتی قرینـه چشم فروخته مـی‌شود. دردناک‌تر از همـه، کودکانی‌اند کـه هنوز به‌دنیـا نیـامده مورد معامله و خرید و فروش قرار مـی‌گیرند. بنابراین، علاو هبر مناسبات سرمایـه‌داری و استثمار انسانی، یکی از دلایل این همـه درد و رنج و فلاکت و جنایت درون جامعه ایران، وجود نکبت‌بار حکومت اسلامـی هست که همـه سران و مقامات و مسئولیت و همـه ارگان‌هایش از بالا که تا پایین به‌هر جنایت متوسل مـی‌شوند. چون کـه هر کدام از آن‌ها، خود را درون جایگاه خودش نماینده خدا و ا و پیـامبرانی مـی‌گذارند کـه جهان و موجودات زنده و بشر را آفریده‌اند و هر طوری هم دل‌شان خواست با آن‌ها رفتار مـی‌کنند. به‌عبارت دیگر، درون راه اسلام نـه تنـها مـی‌توان دست به‌دزدی، غارت، تجاوز، جنگ، آدم‌کشی، اعدام، دست و پا ب و چشم درآوردن و به‌هر شیوه غیراخلاقی و غیرانسانی زد، بلکه حتی همـه این بربریت‌ها و وحشی‌گری‌ها به منظور بقای اسلام و منافع حاکمان قداره‌بند اسلامـی نیز ضروری هم هستند.

در کشوری کـه سران و مقامات و امام جمعه‌هایش، همواره و به‌طور سیستماتیک و هدف‌مند از بلندگوهای سراسری کشور، فریـاد مـی‌زنند: حداقل میانگین ضربات قلب جنین پسر زنان «بی‌حجاب» پیـاده نظام آمریکا و اسراییل هستند؛ زنان بی‌حجاب عامل زلزله هستند؛ زنان بی‌حجاب عامل فقر هستند؛ درون دادگاهیش هم هر فعال سیـاسی به‌محارب با خدا‌‌‌(دروع بزرگ تاریخ)، توهین به‌ائمـه و اطهار و رهبر؛ امنیت کشور را به‌خطر انداختن و غیره، دیگر نبایدی از چنین حکومتی کم‌ترین انتظاری داشته باشد کـه حتی یک قدم درون طول عمر نکبت‌بارش درون جهت بهبود زندگی انسانی بردارد! فقط یک قدم نـه بیش‌تر!

***

اخیرا «شـهیندخت مولاوردی» معاونت زنان و امور خانواده رییس جمـهوری، درون گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، 02/04/1395، درباره فروش نوزادان توسط مادران با بیـان اینکه امروز شاهد فروش نوزادان درون شکم مادر و پیش از تولد هستیم، اقرار کرد: آماری از تعداد این نوزادان نداریم، اما آن‌قدر تعداد آن زیـاد بوده کـه تبدیل به‌یک خبر شده است.

معاونت زنان و امور خانواده با تاکید براینکه پدیده فروش کودکان تک عاملی نبوده و مجموعه‌ای از عوامل زنجیروار درون کنار هم قرار مـی‌گیرند که تا یک زن ناچار به‌فروش فرزندش شود، خاطرنشان کرد: فقر اقتصادی، فقر فرهنگی، اعتیـاد، کارتن‌خوابی و ازدواج کودکان از جمله عواملی هستند کـه مـی‌تواند؛ باعث سوق زنان به‌سمت فروش کودکان خود شود.

او تصریح کرد: اگر بخواهیم پدیده فروش کودکان ادامـه پیدا نکند، حتما به‌مجموع این عوامل توجه کرده و آن را حل کنیم.

مولاوردی، درباره اقدامات معاونت زنان و امور خانواده درون خصوص ازدواج کودکان زیر 18 سال گفت: از وزیر دادگستری خواستیم؛ گزارشی را درون این خصوص به‌ما ارائه دهد کـه وزارت دادگستری نیز کار را به‌مرجع ملی حقوق کودک واگذار کرده است.

او ادامـه داد: منتظر این گزارش هستیم کـه براساس آن موضوع ازدواج کودکان را مورد بررسی قرار داده و مشخص شود؛ درون این حوزه چه اتفاقاتی افتاده است.

اگری خانم ملاوردی و حکومتی کـه یک از مقامات ان هست را نشاسد شاید دچار توهم شود اما حکومتی کـه بخش آگاه جامعه ایران و جهان مـی‌شناسند به‌خوبی مـی‌دانند کـه حکومت اسلامـی نخست خود مبلغ و مروج ازدواج کودکان 9 ساله بر اساس سنت پیـامبرشان محمد بود و سپس 14 ساله بالغ نامـیده و ازدواج آن‌ها را هم رسمـیت داده‌اند. هنوز هم به منظور ان 9 ساله درون مدارس «جشن تکلیف» برگزار مـی‌کنند و به‌آن ها تاکید مـی‌کنند کـه بالغ شده‌اند درون نتیجه مـی‌توانند ازدواج کنند و در مقابل قانون هم مسئول اند! حالا خانم ملاوردی، از وزیر دادگستری آمار ازدواج کودکان زیر 18 سال را مـی‌خواهد با این اقدام خود و دولت‌شان را فریب مـی‌دهد یـا جامعه را؟

در شرایطی کـه مولاوردی پذیرفته پدیده فروش نوزادان حتی قبل از تولد هم رخ مـی‌دهد، درون پی انتشار برخی اخبار و تصاویر مبنی بر خریداری نوزادان جهت فروش اعضای بدن‌شان، رییس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت ضمن تکذیب این اخبار، گفت: پیوند اعضا درون اطفال وضعیت پیچیده‌تری دارد، هم‌چنین این‌گونـه عمل‌های جراحی حساس‌تر و مشکل‌تر هست و درون مراکز محدود‌تر و با استاندارد بالا صورت مـی‌گیرد.

مشکلات و آسیب‌های اجتماعی، درون هر جامعه‌ای وجود دارد اما این معضل درون جامعه ما، علاوه بر تاثیراتی کـه در ظاهر جامعه دارند ریشـه‌ای عمـیق هم درون لایـه‌های مختلف اجتماعی و عملکردها و قوانین حاکمـیت دوانده‌اند.

***

فردا نيوز، نوشت: «نوزادان تازه متولد‌شده درون بيمارستان‌های تهران با قيمت‌هایی از سه که تا 10 ميليون تومان خريد و فروش مـی‌شوند».

پرستار يكی از بيمارستان‌های تهران، با بيان اين مطلب گفت: «دلالان و واسطه‌ها بعد از شناسايی نوزادانی كه ناخواسته يا نامشروع به‌دنيا مـی‌آيند اقدام به‌خريد و فروش آنان مـی‌كنند.».

مريم با بيان اين‌كه «اين اتفاق درون بيمارستان‌های دولتی و بزرگ و بيمارستان‌هايی كه زايشگاه دارند، بيش‌تر رخ مـی‌دهد»، ادامـه داد: «در اين بيمارستان‌ها به‌دليل بالاتر بودن تعداد نوزادان متولد شده درون مقايسه با بيمارستان‌های خصوصی و كوچك، شناسايی افراد سخت‌تر هست كه اين امر مـهم‌ترين دليل بالاتر بودن آمار خريد و فروش نوزادان متولد شده درون مراكز دولتی است».

وی بالا بودن هزينـه‌های وضع حمل درون بيمارستان‌های خصوصی را از ديگر دلايل پايين بودن آمار خريد و فروش نوزادان درون اين مراكز دانست و تصريح كرد: «هزينـه وضع حمل درون بيمارستان‌های خصوصی بين سه که تا پنج ميليون تومان هست در حالی كه اين قيمت درون مراكز دولتی درون صورت بيمـه بودن اشخاص رايگان و در صورت نبود بيمـه حدود 500 هزار تومان است. از اين‌رو خريد و فروش نوزادان درون اين مراكز با توجه به‌هزينـه بالای وضع حمل به‌ندرت صورت مـی‌گيرد».

وی افزود: «در برخی از بيمارستان‌ها دلالان با پرداخت مخارج بيمارستان به‌زنان باردار، به‌عنوان پيش قسط، نوزادان را پيش خريد كرده و سپس نوزادان خريداری‌شده را با قيمت كلان به‌زوج‌های نابارور مـی‌فروشند.».

وی ادامـه داد: «برخی از ان جوان فريب‌خورده چون به منظور سقط جنين به‌پزشك دسترسی ندارند و با راه‌های سقط جنين نيز آشنا نيستند، روزهای نزديك به‌زايمان به‌بيمارستان مراجعه مـی‌كنند. دلالان به‌اين ان پيشنـهاد مـی‌كنند به‌ازای پرداخت هزينـه‌های بيمارستان آنان را از دردسرهای ناشی از بچه دارشدن خلاص كنند».

وی گفت: «خانواده اين ان اكثرا از وضعيت آنان با خبر نيستند. اين ان بدون اعضای خانواده و تنـها به‌بيمارستان مراجعه مـی‌كنند، از آن گذشته برخی از اين ان حتی چند ماه قبل از زايمان درون خارج از خانـه به‌سر و اغلب بعد از زايمان نيز از بيمارستان مـی‌گريزند».

***

در خبری به‌تاریخ درون تاریخ 03/04/1395،آمده بود: امسال هم بعد از اینکه خبرهایی مبنی بر خرید و فروش نوزادان تازه‌متولدشده منتشر شد، برخی رسانـه‌ها گزارش‌های مـیدانی درون مورد پیش فروش نوزادان قبل از تولد و در شکم مادر منتشر د کـه در برخی از این گزارش‌ها عنوان مـی‌شد، نوزاد خریداری شده اعضای بدنش به‌فروش مـی‌رسد.

ماجرای خرید و فروش کودکان ابعاد تازه‌تری پیدا کرده هست و آن‌طور کـه اظهار نظر تازه یک مقام مسئول نشان مـی‌دهد کار بـه فروش نوزادان درون شکم مادر رسیده است.

به‌گزارش روزنامـه آرمان، فروش نوزادان توسط پدر و مادر به‌دلیل فقر مادی همـیشـه درون کشور وجود داشته است، اما، سال گذشته فاطمـه دانشور، رییس کمـیته اجتماعی شورای شـهر تهران‌ جزئیـاتی تکان‌دهنده از رواج خرید و فروش کودکان را فاش کرد و گفت: گزارشات نشان مـی‌دهد خانم‌های کارتن‌خواب و زنان روسپی به‌هنگام زایمان به‌برخی از بیمارستان‌های جنوب و مرکز شـهر مراجعه مـی‌کنند و پس از به‌دنیـا آمدن نوزاد با دریـافت100 تا 200 هزار تومان بچه خود را مـی‌فروشند و اکثر نوزادان متولد شده مبتلا به HIVهستند.

هم‌زمان با سخنان دانشور از این معضل تکان‌دهنده و بزرگ اجتماعی، افراد زیـادی کـه مرتبط با این مسئله بودند اعم از پزشکان و وزارت بهداشت به‌واکنش‌هایی درون مورد مساله خرید و فروش نوزاد دست زدند. به منظور مثال سال گذشته سعید منتظرالمـهدی، سخن‌گوی نیروی انتظامـی درون این باره گفت: «کودک فروشی جرم تلقی مـی‌شود و در این زمـینـه حساسیت بیش‌تری ایجاد شده و چنان‌چه مواردی از این دست ببینیم، برخورد قانونی خواهد شد.»

فرمانده نیروی انتظامـی تهران نیز درون این‌باره اعلام کرد: «برای حل مسئله خرید و فروش کودکان حتما فکری به‌حال زنان آسیب‌دیده کرد.» حسین ساجدی‌نیـا عنوان کرد: «اطلاعاتی درباره مـیزان خرید و فروش کودکان به‌پلیس نرسیده اما این به‌معنای نداشتن این اطلاعات نیست.» علاوه بر این سال گذشته یک پزشک کـه در بازار سیـاه خرید و فروش نوزادان فعالیت داشت از سوی پلیس مشـهد دستگیر شد.

***

بعد از اینکه خبرهایی مبنی بر خرید و فروش نوزادان تازه‌متولدشده منتشر شد، برخی رسانـه‌ها گزارش‌های مـیدانی درون مورد پیش فروش نوزادان قبل از تولد و در شکم مادر منتشر د کـه در برخی از این گزارش‌ها عنوان مـی‌شد، نوزاد خریداری شده اعضای بدنش به‌فروش مـی‌رسد. این خبر تلخ باعث واکنش وزارت بهداشت شد و رییس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت ضمن تکذیب این اخبار، گفت: پیوند اعضا درون اطفال وضعیتپیچیده‌تری دارد، حساس‌تر و مشکل‌تر هست و درون مراکز محدودتر و با استاندارد بالا صورتمـی‌گیرد.

محمد کاظمـینی، درون واکنش به‌انتشار برخی اخبار و تصاویر مبنی‌بر خرید و فروش نوزادان جهت استفاده از اعضای بدن‌شان جهت پیوند گفت: پروسه برداشت عضو و پیوند اعضا کـه اقدامـی پیچیده و از اعمال جراحی دقیق و با استانداردهای بالا است، کاملا تحت نظر و در مراکز مشخص انجام مـی‌شود.بنابراین این‌طور نیست کـه در هر جایی مانند کوچه‌های خیـابان ناصرخسرو صورت گیرد. به‌همـین دلیل این خبر اساسا غلط و کذب است. با این‌حال خبر پیش فروش نوزاد کـه به‌معنای خرید و فروش نوزاد درون شکم مادر هست توسط هیچ نـهادی تکذیب نشد. که تا جایی کـه روز گذشته مولاوردی، معاونت امور زنان و خانواده رییس جمـهور این خبر را تایید کرده و از زیـاد بودن موارد آن درون کشور سخن گفت.

***

7دی 1394، ماهنامـه دنیـای زنان به‌قلم«نورا حسینی» نوشت: درد را از هر طرفی بخوانی درد است. حکایت نوزادانی کـه پس از به‌دنیـا آمدن فروخته مـیشوند که تا دل رهگذران را به‌درد آورند و پولی نصیبی کنند کـه نوزاد را به‌همراه دارد. روزگاری اگر نوزادی خرید و فروش مـی‌شد، به منظور رسیدن زن و مردی بی‌فرزند بود کـه آرزو داشتندزندگی‌شان با صدای خنده و گریـه نوزادی رونق بگیرد. فقر هم دلیل فروش نوزاد بود.

حالا داستان نوزادانی هست که از مادران کارتن‌خواب و معتاد به‌دنیـا مـی‌آیند و با قیمت چند صد هزار تومان فروخته مـی‌شوند به‌گدایـانی کـه مـی‌خواهند با همراهی نوزادان درآمد بیش‌تری داشته باشند. نوزادانی کـه از همان ابتدا به منظور گدایی آماده مـی‌شوند.

خریدار سوی چشمان‌شان را مـی‌گیرد یـا تن ظریف‌شان را مـی‌سوزاند و … هر چه کـه بیش‌تر بتواند دل عابران شتابان این شـهر را به‌درد آورد که تا اسکناسی درشت‌تر درون کاسه گدایی‌شان بیندازد.

***

اما داستانی کـه فاطمـه دانشور رییس کمـیته اجتماعی شورای شـهر تهران، چند ماهی هست راوی آن شده است، موضوعی قدیمـی درون برخی از بیمارستان‌های این شـهر است. مرجان پرستار یکی از بیمارستان‌های تهران مـی‌گوید: «دلالان و واسطه‌ها بعد از شناسایی نوزادانی کـه ناخواسته یـا نامشروع به‌دنیـا مـی‌آیند اقدام بـه خرید و فروش آنان مـی‌کنند.»

او با بیـان این کـه این اتفاق درون بیمارستان‌های دولتی و بزرگ و بیمارستان‌هایی کـه زایشگاه دارند، بیش‌تر رخ مـی‌دهد، مـی‌گوید: «در این بیمارستان ها بـه دلیل بالاتر بودن تعداد نوزادان متولد شده درون مقایسه با بیمارستان‌های خصوصی و کوچک، شناسایی افراد سخت‌تر هست که این امر مـهم‌ترین دلیل بالاتر بودن آمار خرید و فروش نوزادان متولد شده درون مراکز دولتی است.»

او بالا بودن هزینـه‌های وضع حمل درون بیمارستان‌های خصوصی را از دیگر دلایل پایین‌بودن آمار خرید و فروش نوزادان درون این مراکز مـی‌داند و مـی‌گوید: «هزینـه وضع حمل درون بیمارستان‌های خصوصی بین سه که تا پنج مـیلیون تومان هست در حالی کـه این قیمت درون مراکز دولتی درون صورت بیمـه‌بودن اشخاص رایگان و در صورت نبود بیمـه حدود 500 هزار تومان است؛ از این‌رو خرید و فروش نوزادان درون این مراکز با توجه به‌هزینـه بالای وضع حمل به‌ندرت صورت مـی‌گیرد. درون برخی بیمارستان‌ها دلالان با پرداخت مخارج بیمارستان به‌زنان باردار، به‌عنوان پیش قسط، نوزادان را پیش خرید کرده و سپس نوزادان خریداری شده را با قیمت کلان به‌زوج های نابارور مـی‌فروشند».

به‌گفته این پرستار جوان، برخی از ان جوان فریب خورده چون به منظور سقط جنین به‌پزشک دسترسی ندارند و با راه‌های سقط جنین نیز آشنا نیستند، روزهای نزدیک به‌زایمان به‌بیمارستان مراجعه مـی‌کنند. دلالان به‌این ان پیشنـهاد مـی‌کنند به‌ازای پرداخت هزینـه‌های بیمارستان آنان را از دردسرهای ناشی از بچه‌دار شدن خلاص کنند.

***

بر اساس آمار عملکرد سازمان بهزیستی تقریبا سالانـه بین 1000-800 کودک به‌فرزندی سپرده مـی‌شوند. این درون حالی هست که تعداد متقاضیـان فرزندخواندگی چند برابر کودکانی هست که به‌فرزندی سپرده مـی‌شوند. این امر حاکی از آن هست که تقاضا به منظور دریـافت کودک به‌مراتب بیش از تعداد کودکان قابل واگذاری به‌خانواده‌هاست. از سوی دیگر فرآیند اجرایی فرزندخواندگی مستلزم هماهنگی‌های بین بخش سازمان بهزیستی، اداره سرپرستی قوه قضاییـه، نیروی انتظامـی، مراکز درمان ناباروری و سازمان پزشکی قانونی و … هست که همـه این‌ها به‌اضافه فهرست طولانی انتظار به منظور دریـافت کودک، فرآیند فرزندپذیری را به منظور متقاضیـان فرزندخواندگی به‌طور طبیعی طولانی و زمان‌بر مـی‌سازد.

فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی، با بیـان این کـه به‌ازای هر یک بچه‌ای کـه قابل واگذاری است، 7 خانواده درون لیست انتظار قرار دارند، مـی‌گوید: «ما به‌راحتی نمـی‌توانیم این کودکان را واگذار کنیم. درون این مسیر حتما تاییداتی صورت گیرد؛ بنابراین ما مسئول هستیم که تا سخت‌گیری‌هایی را داشته باشیم اما یکی از دلایل زیـاد شدن عرضه کودکان و نوزادان، اعتیـاد و دیگری مسائل اقتصادی و اجتماعی هست که زنان معتاد بیش‌تر درگیر آن مـی‌شوند چرا کـه توان فکر ندارند.»

***

سیدحسن چلک، رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایرانگفته است: «اصلی‌ترین عامل خرید و فروش نوزادان، فقر و نیـاز مالی خانواده است. نظام حمایت اجتماعی و تامـین اجتماعی کشور به‌گونـه‌ای نیست کـه پوشش فراگیر و اثربخشی به منظور حمایت از افراد نیـازمند داشته باشد و یک نیـاز راه‌های تامـین هزینـه به منظور این‌گونـه خانواده‌ها، خرید و فروش کودکان است».

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران مـی‌گوید: «نمـی‌توان نقش واسطه‌ها و دلال‌ها را درون خرید و فروش کودکان کتمان کرد. از آن‌جا کـه خرید و فروش نوزادان مـی‌تواند درآمدهایی به منظور واسطه‌ها داشته باشد، دلال‌ها به‌این پدیده دامن مـی‌زنند. موضوع خرید و فروش نوزادان، موضوع زمان حاضر نیست بلکه همـیشـه بوده اما گاهی آن را پر رنگ و رسانـه‌ای مـی‌کنیم. این مسئله از آن‌جا کـه این کودکان به منظور کارهایی مانند تکدی‌گری اجاره داده شده و فروخته مـی‌شوند، بغرنج و نگران کننده است».

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران مـی‌گوید: «خرید و فروش نوزادان از سوی خانواده‌های ناباروری کـه نتوانسته‌اند از راه قانونی حضانت بچه‌ای را بر عهده بگیرند نیز انجام مـی‌شود.»

تعداد خانواده‌هایی کـه از مجاری غیرقانونی، کودکانی را مـی‌پذیرند یـا مـی‌خرند، زیـاد است. رییس گروه مراقبت از کودکان و نوجوانان تحت سرپرستی سازمان بهزیستی نیز مـی‌گوید: «خانواده‌های فرزندپذیری درون جامعه داریم کـه فرزندخوانده مـی‌گیرند و در سال‌های گذشته شاهد رشد قابل‌توجهی درون تعداد این خانواده‌ها بوده‌ایم.»

رضا رزاقی مـی‌افزاید: «این خانواده‌ها به‌دلیل ناباروری، کودکی را از طریق قانونی از سازمان بهزیستی یـا از مجاری غیرقانونی مـی‌پذیرند. تعداد خانواده‌هایی کـه از مجاری غیرقانونی کودکانی را مـی‌پذیرند یـا مـی‌خرند، زیـاد است».

حبیب‌الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی مـی‌گوید: «این سازمان آمادگیپذیرش کودکان خیـابانی را به‌هر تعداد دارد. سازمان بهزیستی به منظور برخورد با خرید و فروش کودکان خیـابانی از ضوابط قضایی و انتظامـی برخوردار نیست اما مـی‌تواند این کودکان را پذیرش کند.»

بی‌تردید یکی از راه‌های موثر درون کم این مورد از آسیب‌های اجتماعی، از طریق نـهادهای مسئول حکومتی با ارائه خدمات بیش‌تر به‌زنان کارتن‌خواب، تن‌فروش، معتاد و بی‌خانمان مـی‌توان آمار خرید و فروش کودکان را کاهش داد. اما حکومتی کـه خود درون هر گروه‌های مافیـایی آدم‌های خودش را دارد دیگر نمـی‌توان از طریق حاکمـیت کار مثبتی را به‌ثمر رساند. یک دلیل روشن این هست که حکومت اسلامـی از جمله فعالین حقوق کودکان کار و خیـابان را به‌زندان مـی‌اندازد و برایشان پرونده‌های امنیت مـی‌سازد؛ سیـاست آشکار حکومت درون نقض حقوق کودک است!

***

محمد اسکندری جامعه‌شناس، فقر را عامل اصلی فروش نوزادان از سوی والدین مـی‌داند و مـی‌گوید: «خانواده‌هایی کـه دست به‌این کار مـی‌زنند، اغلب تحت تاثیر یک بحران شدید، اقدام به‌فروش نوزادشان مـی‌کنند و در مواقعی نیز مجبور مـی‌شوند. این دسته از والدین معمولا از عواقب تصمـیم‌شان آگاه نیستند و پس از گذشتن از بحران پشیمان‌شده و درصدد پیدا نوزادشان برمـی‌آیند. درون بسیـاری از پرونده‌های فروش نوزاد، مادر عامل این کار بوده کـه معمولا این کار را به‌خاطر طلاق، بیکاری یـا زندانی بودن همسر انجام داده است».

وی با بیـان اینکه متاسفانـه طی سال‌های اخیر خرید و فروش نوزادان درون کشور به‌یک تجارت پردرآمد تبدیل شده است، مـی‌گوید: «فروش نوزاد به‌خانواده‌های بدون فرزند بهترین و مطلوب‌ترین نوع فروش فرزند هست چرا کـه متاسفانـه همـیشـه این‌گونـه نیست و گاهی کودکان به منظور مقاصد دیگری به‌فروش مـی‌رسند.»

به‌گفته وی نوزادانی کـه به‌خانواده‌های بدون فرزند فروخته مـی‌شوند، بالاترین قیمت‌ها را دارند و کودکانی کـه برای ازدواج اجباری یـا کار به‌فروش مـی‌رسند، قیمت کم‌تری دارند.

***

در ایران سازمان بهزیستی متولی امور مربوط به‌فرزندخواندگی و سرپرستی فرزند است. هم‌اکنون 600 مرکز نگهداری از فرزندان بهزیستی درون سراسر کشور وجود دارد کـه کودکان را از بدو تولد که تا 18 سالگی پذیرش مـی‌کند و سالانـه حدود هزار کودک به‌این مراکز منتقل مـی‌شوند. بنابراین، درون نگاه اول طبیعی به‌نظر مـی‌رسد کـه زوج‌های ناباروری کـه امـیدی به‌بهبود خود ندارند و تقریبا مطمئن هستند کـه صدای بچه خودشان را درون خانـه نخواهند شنید به‌بهزیستی مراجعه کنند و سرپرستی کودکی را برعهده بگیرند، اما همـیشـه این اتفاق نمـی‌افتد و بسیـاری از زوج‌ها کـه روزبه‌روز هم تعدادشان بیش‌تر مـی‌شود، ترجیح مـی‌دهند از روش‌های غیرقانونی کودکی را به منظور سرپرستی انتخاب کنند.

بسیـاری از کودکان تحت سرپرستی بهزیستی لزوما کودکان خیـابانی نیستند کـه والدین آن‌ها مشخص نباشد. حدود 80 درصد از این کودکان بدسرپرست هستند. به منظور نمونـه، خانواده آن‌ها دچار اعتیـاد یـا اختلال روانی یـا مجرم هستند و نمـی‌توانند از فرزندان خود نگه‌داری کنند. هم‌چنین، کودکانی کـه والدین خود را درون تصادف از دست داده‌اند و در حال حاضر سرپرست مشخصی ندارند، به‌مراکز بهزیستی انتقال داده مـی‌شوند. ازاین‌رو، نمـی‌توان بچه‌هایی کـه پدر و مادر دارند را به‌راحتی به‌خانواده‌ها واگذار کرد؛ مگر درون شرایط خاصی کـه بهزیستی مطمئن باشد آن پدر و مادر به‌دلیل حبس‌های طولانی‌مدت و… به‌سراغ بچه نخواهند آمد.

***

ستاره پرستار یکی از بیمارستان‌های تهران هم درباره نقش دلال‌ها و واسطه‌ها درون خرید و فروش نوزاد بـه خبرنگاری گفته است: دلال‌ها و واسطه‌ها بعد از شناسایی نوزادانی کـه ناخواسته یـا نامشروع به‌دنیـا مـی‌آید، آن‌ها را خرید و فروش مـی‌کنند. این اتفاق هم بیش‌تر درون بیمارستان‌هایدولتی مـی‌افتد؛ چون مخارج این بیمارستان‌ها نسبت به‌بیمارستان‌های خصوصی بسیـار کم‌تر است. درون بعضی از بیمارستان‌های دولتی دلال‌ها با پرداخت مخارج بیمارستان به‌زنان باردار، به‌عنوان پیش قسط، نوزادان را پیش‌خرید کرده و آن‌ها را به‌قیمت‌های بالا به‌زوج‌های نابارور مـی‌فروشند.

 

به‌گفته یک مددکار اجتماعی «تشریفات سخت اداری سازمان بهزیستی به منظور والدین علاقه‌مند به‌پذیرش فرزند، آن‌ها را مجبور مـی‌کند به منظور فرزندخواندگی کودک موردنظرشان، مبالغ بالایی به‌دلالان یـا فروشندگان نوزادان پرداخت کنند».

***

در خبرها هیچ‌کدام از ماجراهای فروش نوزاد به‌اندازه ماجرای باند اصفهان پرسر و صدا نبوده است. اعضای این شبکه بزرگ فروش نوزادان، بعد از دستگیری به‌فروش 145 نوزاد اعتراف د.

این باند از یک پزشک، سه ماما، سه پرستار و دو کارمند ثبت احوال تشکیل شده بود. گفته مـی‌شود کـه بسیـاری از این بچه‌های اصفهانی را به‌کویتی‌ها فروخته‌اند. اعضای این باند، نوزادان را 10 مـیلیون تومان به‌زوج‌های نابارور مـی‌فروختند. سردسته باند یک پزشک بود. او نوزادان را به‌محض تولد مـی‌فروخت و سه ماما هم خریداران و فروشندگان را شناسایی مـی‌د. ماجرای این باند هم شبیـه بقیـه داستان‌های فروش نوزاد است.

یک طرفش زوج‌هایی کـه به‌خاطر فقر مالی نمـی‌توانستند بچه‌شان را نگهداری کنند یـا انی کـه ناخواسته باردار شده بودند و سمت دیگر خانواده‌هایی کـه در حسرت فرزند مـی‌سوختند. ماماها بعد از شناسایی فروشنده‌ها، دنبال خریدار مـی‌گشتند و آن‌ها را از بین زوج‌های نابارور شناسایی مـی‌د. بعد از شناسایی خریدار و فروشنده، پزشک مربوطه وارد عمل مـی‌شد. او با کمک سه پرستارش، زن باردار را درون کلینیکش بستری مـی‌کرد.

نشانی و مشخصات فروشنده را مـی‌گرفت و زایمان را انجام مـی‌داد. بعد از زایمان هم حلقه آخر زنجیر، فعالیتش را آغاز مـی‌کرد. سردسته باند گواهی تولد جعلی با مـهر بیمارستان یـا زایشگاه تهیـه مـی‌کرد و آن را به‌اعضای باند درون اداره ثبت احوال مـی‌داد. دو عضو این باند کـه کارمند ثبت احوال بودند با مدارک جعلی تولد نوزاد و مدارک زوج خریدار به‌نام آن‌ها به منظور نوزادان شناسنامـه صادر مـی‌د. آن‌ها 10 مـیلیون تومان از خریدارها مـی‌گرفتند، یک مـیلیون تومانش را به‌فروشندگان مـی‌دادند و بقیـه‌اش را بین خودشان تقسیم مـی‌د.

اعضای این باند درون هفت سال فعالیت‌شان بیش از پنج مـیلیـارد تومان به‌دست آورده بودند. به‌گفته بسیـاری ازانی کـه در رابطه با خرید و فروش نوزادان دستگیر شده‌اند بیش‌تر متقاضیـان خواهان نوزاد هستند از این‌رو قیمت نوزادان که تا یک مـیلیون تومان بیشتر از پسران است.

***

جالب آن هست که براساس قانون مساله خرید و فروش نوزاد، جرم انگاری نشده و تنـها قضات مـی‌توانند کودک را از والدین جدید بگیرند و به‌والدین اصلی اگر وجود داشته باشند بدهد. اگر خریداران نوزاد از دزدی بودن آن مطلع باشند شریک جرم ربایندگان تلقی مـی‌شوند و برای آن‌ها مجازات درون نظر گرفته مـی‌شود اما اگر درون جریـان نباشند کودک از آن‌ها گرفته شده و در مراکز نگهداری بهزیستی نگه‌داری مـی‌شود که تا دادگاه به منظور سرنوشت وی تصمـیم بگیرد. بررسی قوانین کیفری ایران نشان مـی‌دهد کـه تا آذرماه 1381، قانونی کـه خرید و فروش کودکان را جرم تلقی کنند وجود نداشته هست و فقط درون مواد پراکنده قانون مجازات اسلامـی نظیر ماده 631 دزدیدن، مخفی یـا جابه‌جا اطفال جرم تلقی و برای آن شش ماه که تا سه سال حبس درون نظر گرفته شده است.

اما درون 25 آذرماه 1381، درون نتیجه تلاش‌های نـهادهای مدنی فعال درون حوزه کودکان، قانونی 9 ماده‌ای تحت عنوان قانون حمایت از کودکان و نوجوانان به‌تصویب مجلس شورای اسلامـی رسید کـه براساس ماده سه آن هرگونـه خرید و فروش افراد زیر 18 سال را جرم تلقی و برای مرتکب حبس از شش ماه که تا یک سال زندان و یـا جزای نقدی از 10 که تا 20 مـیلیون ریـال تعیین مـی‌شود.

براساس آمار عملکرد سازمان بهزیستی تقریبا سالانـه بین 800 که تا 1000 کودک به‌فرزندی سپرده مـی‌شوند. این درون حالی هست که تعداد متقاضیـان فرزندخواندگی چند برابر کودکانی هست که به‌فرزندی سپرده مـی‌شوند. این امر حاکی از آن هست که تقاضا به منظور دریـافت کودک به‌مراتب بیش از تعداد کودکان قابل واگذاری به‌خانواده‌هاست.

از سوی دیگر فرآیند اجرایی فرزندخواندگی مستلزم هماهنگی‌های بین بخش سازمان بهزیستی، اداره سرپرستی قوه قضاییـه، نیروی انتظامـی، مراکز درمان ناباروری و سازمان پزشکی قانونی و… هست که همـه این‌ها به‌اضافه فهرست طولانی انتظار به منظور دریـافت کودک، فرآیند فرزندپذیری را به منظور متقاضیـان فرزندخواندگی به‌طور طبیعی طولانی و زمان‌بر مـی‌سازد.

***

به‌علاوه ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها و قوانین شرعی حکومت اسلامـی درباره پیشگیری از حاملگی ناخواسته، فقر، بیکاری و بازار سیـاه، زمـینـه مساعدی را به منظور نوزادفروشی فراهم کرده است.

برای مثال، 200 هزار تومان قیمت داروهای سقط جنین«هم‌اکنون داروهای سقط جنین درون بازار غیرقانونی خرید و فروش دارو به‌بهایی از 25 که تا 200 هزار تومان و حتی بیش‌تر به‌فروش مـی‌رسند». پرستار یکی از بیمارستان های تهران با بیـان این مطلب به‌خبرنگار ما گفت: «این داروها کـه اغلب به‌صورت آمپول مورد استفاده قرار مـی‌گیرند اگر به‌صورت قانونی و با نسخه پزشک تجویز شوند قیمتی بین سه که تا پنج هزار تومان دارند».

مـینا شکوهی ادامـه داد: «با توجه به‌غیرقانونی بودن سقط جنین درون کشور- مگر درون موارد خاص و آن هم با نظر پزشک معالج- فروشندگان داروهای سقط جنین را درون بازار به‌چندین برابر قیمت واقعیبه‌متقاضیـان مـی‌دهند». یکی از فروشندگان این نوع داروها درون باره علت قیمت بالای داروهای سقط جنین به‌خبرنگار ما گفت: «خرید و فروش داروهای سقط جنین ممنوع هست و عرضه این داروها خطر زیـادی به منظور ما دارد بنابراین حتما درآمد حاصل از فروش داروهای سقط جنین به‌ریسک کار بیـارزد».

وی افزود: «عوامل زیـادی درون تعیین قیمت این داروها موثر است. به‌عنوان مثال وقتی مردی به‌تنـهایی به منظور خرید داروی سقط جنین مراجعه مـی‌کند معمولا این دارو را به منظور همسر قانونی اش مـی خواهد بنابراین ما این دارو را با قیمتی بین 25 که تا 100 هزار تومان به‌وی مـی‌فروشیم. اما درون مواردی کـه بارداری غیرقانونی و نامشروع است، و پسر هر دو با هم مراجعه مـی‌کنند کـه در این صورت قیمت را بالاتر مـی‌بریم. معمولا این افراد به‌دلیل نیـاز، به منظور پرداخت پول چندان چک و چانـه نمـی‌زنند». یک ماما نیز درون این رابطه به‌خبرنگار ما گفت: «مراجعان سقط جنین به‌دو دسته تقسیم مـی شوند؛ برخی از مراجعان مدعی‌اند درون دوران عقد و نامزدی باردار شده‌اند و برخی دیگر به‌دلیل داشتن فرزند زیـاد و یـا درآمد پایین قادر به‌نگهداری از فرزند دیگری نیستند.

دسته اول هیچ‌گاه علاقه‌ای به‌نشان‌شناسنامـه خود ندارند و وقتی ماما به منظور رویت شناسنامـه آن‌ها اصرارکند، دیگر به‌مطب باز نمـی‌گردند. برخی زنان نیز حتی با داشتن تنـها یک فرزند خواهان سقط فرزند دوم خود هستند. آنان به‌دلایلی مانند تورم، اجاره بالای خانـه، درآمد پایین همسر و… داشتن فرزند دوم را یک کابوس مـی دانند». 

***

دکتر مسعود حاجی‌رسولی، پژوهش‌گر حوزه اعتیـاد هشدار داده است: طبق آمارهای رسمـی، حدود 15 هزار معتاد کارتن‌خواب و بی‌خانمان درون تهران و حومـه آن زندگی مـی‌کنند کـه حدود یک سوم آنان را زنان تشکیل مـی دهند؛ اگر درون خوشبینانـه‌ترین وضعیت فکر کنیم کـه فقط 10 درصد از این پنج هزار زن کارتن‌خواب درون سن باروری باشند و باز هم اگر درون خوشبینانـه‌ترین حالت، فرض کنیم کـه فقط 100 نفر از آن‌ها حامله باشد، درون نتیجه مـی‌بینید کـه در همـین لحظه حداقل 100 نوزاد معتاد در تهران درون حال تولد است.

خیلی از نوزادان معتاد، اگر شانس بیـاورند و زنده بمانند، درون بازارسیـاهخریدوفروشمـی‌شوند.حاجی رسولی مـی‌گوید: بر اساس اطلاعاتی کـه به‌ما مـی‌رسد، متاسفانـه الان خیلی از نوزادانمعتاد با قیمت‌هایی بین 100 که تا 150 هزار تومان بین متکدیـانخریدوفروشمـی‌شوندو این نوزادانمعتاد را مـی‌توان براحتی درون کنار چهارراه‌ها و خیـابان‌ها و در بغل زنان کارتن‌خواب مشاهده کنید.

حاجی رسولی، به منظور اثبات معتاد بودن این نوزادان، تاکید مـی‌کند: اغلب ایننوزادانمعتاددربیش‌تر اوقات شبانـه‌روز خواب هستند. اگر شما یک نوزاد معتاد را درون بغل یک زن متکدی زیر نظر داشته باشید، مـی‌بینید کـه برای چندین و چند ساعت، این نوزاد از خواب بیدار نمـی‌شود، درون حالی کـه اگر آن نوزاد سالم بود، امکان نداشت کـه با وجود ترافیک، بوق، سروصدای خیـابان، گرما و سرمای شدید، مدام درون خواب باشد.

بسیـاری از این نوزادان معتاد، علاوه بر اینکه از مادر معتاد به‌جهان مـی‌آیند، بعد از تولد نیز به‌طور مداوم درون معرض دود مواد مخدر اطرافیـان هستند و از سوء‌تغذیـه شدید نیز رنج مـی‌برند. درون بسیـاری از اوقات هم به منظور آرام نگه داشتناین نوزادان معتاد و خمار، مواد مخدر را به‌نوزاد مـی‌خورانند و یـا او را درون معرض دود مستقیم مواد مخدر قرار مـی‌دهند که تا نوزاد درون بیش‌تر اوقات شبانـه روز درون خواب باشد.

حاجی رسولی، هشدار مـی‌دهد کـه بسیـاری از این نوزادان درون معرض ابتلا به‌بیماری ایدز نیز قرار دارند، چون خیلی از مادران این نوزادان معتاد، آلوده به‌ویروس «اچ آی وی» هستند.

در این بین، ناآگاهی و فقر فرهنگی هم عامل مضاعف مـی‌شود، طوری کـه به‌گفته این پژوهش‌گر حوزه اعتیـاد، درون حالی کـه علم به‌درجه‌ای رسیده کـه مـی‌توان فرزندی سالم از مادران مبتلا به‌ایدز به‌جهان آورد، اما چنین اتفاقی به منظور این مادران و نوزادان اتفاق نمـی‌افتد، مثلا کافی هست مادر معتاد و مبتلا به‌ایدز، شیرش را به‌نوزاد معتادش بدهد، آن وقت بیماری ایدز هم به‌مشکلات اعتیـاد نوزاد اضافه مـی‌شود.

بر اساس آمارهای رسمـی سال 1386، حدود 4 درصد جمعیت معتادان کشور را خانم‌ها تشکیل مـی‌دادند، اما درون سال 1390، آمار زنان معتاد به 10 درصد رسید.

الآن به‌گفته حاجی رسولی، حالت به‌شکلی پیش رفته هست که آمار زنانمعتادمدامدر حال افزایش هست و سال‌به‌سال بیش‌تر مـی‌شود.بدیـهی هست که هرچه‌قدرآمار زنان معتاد بیش‌تر شود، به‌همان نسبت هم احتمال تولدنوزادانمعتادبالاترمـی‌رود.

حاجی رسولی راه‌حل خود را چنین پیشنـهاد مـی‌کند: بنابراین اگر مـی‌خواهیم با پدیده نوزادان معتاد مقابله کنیم و آمار این تولدهای غم‌انگیز را کاهش دهیم، درون وهله اول حتما فکری به‌حال مادران کارتن خواب معتاد یم.

***

خرید و فروش نوزاد، دلالی هولناک تازه‌ای هست که این روزها درون جامعه ما، رونق بسیـاری گرفته است. مادرانی کـه جان‌شان به‌فرزندان‌شان بسته هست و اگر نوزادشان را نفروشند یـا از گرسنگی خواهند مرد یـا از اعتیـاد تلف مـی‌شوند. نوزادهایی کـه بعداز فروخته‌شدن هیچ‌نمـی‌داند زندگی را چگونـه تجربه خواهند کرد.

بهایی کـه مادران‌شان به منظور تولد آن‌ها پرداخته‌اند 9 ماه حمل جنینی هست که درون تمام روزهایی کـه مـی‌گذرانند، نمـی‌دانند چه آینده‌ای درون انتظارشان است؟!

تدوین قوانین بازدارنده به منظور کاهش اعتیـاد زنان و حذف کارتن‌خوابی، عمل به‌همان قوانین، طوری کـه قانون فقط روی کاغذ باقی نمانده و کاهش تعدد مراکز تصمـیم‌گیری دست و پا گیر درون حوزه آسیب‌های اجتماعی و تجمـیع بودجه‌های آن‌ها، یکی از راه‌حل‌های علمـی هست که کارشناسان به منظور مبارزه باپدیده نوزادان معتاد به‌آن اشاره مـی‌کنند. یعنی اگر اراده دولتی و قوانین آن و بودجه اختصاصی و اراده اجتماعی به‌معنای واقعی مـی‌خواهند نوزاد معتاد از مادر معتاد به‌جهان نیـاید، مـی‌بایست حداقل امکانات مادی و معنوی و تجهیزات به منظور فرآیند ترک اعتیـاد این زنان وجود داشته باشد، اما شرایط ما درون این حوزه، به‌هیچ وجه استاندارد نیست.

در هر جامعه‌ای معتاد قربانی هست از این‌رو، جامعه و دولت دست‌به‌دست هم مـی‌دهند که تا این قربانی را به‌زندگی عادی برگردانند اما درون جامعه ما، متاسفانـه این قربانی را زندانی، شکنجه و اعدام مـی‌کنند و به‌این ترتیب، حاکمـیت و قوانین غیرانسانی آن، به‌بازتولید این قربانیـان کمک شایـانی مـی‌کند.‌

نـهایتا تنـها نباید به‌گفتن این کـه فقر اقتصادی و بیکاری از جمله فروش نوازدان و کودکان هست کافی نیست. چرا کـه در جامعه ایران آن‌قدر ثروت و امکانات مادی وجود دارد کـه دست‌کم انسان‌ها جگرگوشـه‌های خود را به منظور سیر شکم‌شان بفروشند. مادری کـه با هر مشکل و معضلی حدود نـه ماه جنینی را درشکم خود حمل و رشد و پرورش و نگه‌داری مـی‌کند برایش آن‌قدر عزیز هست که آن را به منظور همـیشـه از خود دور نکند. بنابراین درون این‌جا عامل اصلی همـه فجایع و آسیب‌های اجتماعی حاکمـیت هست که با قوانین اسلامـی و غیراسلامـی و و سرکوب و اختناق هولناکش، اکثریت زیست و زندگی مردم ایران به‌ویژه مادران و نوزادان را به‌خطر انداخته و وضعیت بسیـار دل‌خراشی به‌وجود آورده است.

***

مـهم‌تر از همـه کودکانی کـه طبق قوانین حکومت اسلامـی سرپرستی آن‌ها به‌خانواده‌هایی سپرده مـی‌شود درون معرض سوء‌استفاده‌های بعدی به‌ویژه سوء‌استفاده قرار مـی‌گیرند.

معضل واگذاری کودک از سوی والدین قانونی و طبیعی به‌متقاضیـان نگهداری از فرزند هست که گاهی با مقاصد خیرخواهانـه درون جهت رفع مشکل عاطفی خانواده‌های فاقد فرزند و توسط فامـیل و بستگان آن‌ها صورت مـی‌گیرد و گاه به‌صورت خلاف اصول انسانی و حقوق بشردوستانـه از طریق فروش نوزاد و دریـافت وجه انجام مـی‌پذیرد.  ‌این اقدامات منجر به‌بی‌هویت‌شدن این فرزندان و تغییر هویت واقعی آن‌ها مـی‌‌گردد. بروز مشکلات اجتماعی از قبیل فقدان شناسنامـه، مشکلات اداری و تحصیلی و مراجعه متقاضیـان به‌دادگستری به منظور اخذ حکم سرپرستی این‌گونـه اطفال -که امری خلاف قانون هست -و قرار دادگستری و بهزیستی درون مقابل کار انجام شده و مشکلات ناشی از استرداد این‌گونـه کودکان به منظور تحویل آن‌ها به‌والدین قانونی و…

در جامعه متمدن امروز کـه پیشرفت علم و آگاهی با آن دوران به‌هیچ‌وجه قابل مقایسه نیست، هم‌چنان‌فروشی و‌داری‌(به‌اشکال نوین) و خرید و فروش کودکان، تجارتی پرسود درون سطح بین‌‌المللی به‌حساب مـی‌آید و شاید بهره‌ای کـه از علم و فن‌آوری گرفته‌اند، آن هست که خرید و فروش اعضای بدن کودکان نیز به‌موارد پیشین افزوده شده هست و صد واقعه غم‌انگیزی کـه گاه و بی‌گاه شنیده مـی‌شود فروش کودکان و نوزادان از سوی خانواده و والدین آن‌ها درون ازای دریـافت مبالغی درون برخی از نقاط کشور به‌ویژه پایتخت نمایندگان خدا «قادر و توانا و عادل؟!» است.

در عصر حاضر کودکان قربانیـان مستقیم تزلزل ایجاد شده درون بنیـاد خانواده‌ها، افزایش آمار طلاق، اعتیـاد، فقر و بیکاری و در مواردی بن‌بست والدین هستند کـه نمونـه‌های آن به‌صورت کود‌ک‌آزاری،‌ کودکان خیـابانی و فراری، فروش اعضای بدن کودکان، سوءاستفاده از آن‌ها و از همـه وخیم‌تر، فروش کودکان و نوزادان و تغییر هویت و یـا بی‌هویتی آن‌ها بروز کرده است.

یکی از بارزترین اشکال نقض حقوق کودک درون ایران، جدا ساختن وی از والدین حقیقی و سپردن وی به‌خانواده‌ای دیگر و تلاش درون جهت تغییر هویت وی و محروم ساختن او از حقوق طبیعی و انسانی درون اثر این‌گونـه اقدامات هست که عمدتا این اقدامات غیرانسانی با تـوسل بـه قانون حکومت اسلامـی و شرع، شکل «قانونی»‌(قانون جنگل) نیز به‌خود مـی‌گیرد.

فرزند خواندگی درون حقوق حکومت اسلامـی ایران، به‌طور صریح و روشن پیش‌بینی نشده است؛ اما بعد از حدود 30 سال از تعریف و کش و قوس‌های قانون مذکور، اصلاحاتی درون آن وارد کرده‌اند کـه کودک را هر چه بیش‌تر درون معرض سوء استفاده قرار داده است.

با وجود مخالفان حقوق کودکان و کارشناسان سرانجام لایحه حمایت از کودکان «بی‌سرپرست و بدسرپرست» با ماده جنجالی 27 کـه در آن اجازه ازدواج سرپرست با فرزند خوانده داده مـی‌شود تصویب شد.

به‌گزارش خبرآنلاین، لایحه اولیـه حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست درون تاریخ هفدهم اسفند سال 1387 به‌مجلس ارائه شده کـه آن موقع درون ماده 24 آمده بود کـه ازدواج سرپرست با کودک یـای کـه تحت نظارت اوست منوط به‌اجازه دادگاه خانواده با اخذ نظر کارشناسی مجاز است. درون مجلس نـهم با نظر مرکز پژوهش‌های مجلس و کارشناسان با توجه به‌این کـه تصریح به‌امکان ازدواج سرپرست با کودک یـا نوجوان کـه موارد آن بسیـار نادر هست و با اخلاق عمومـی سازگار نیست حذف این ماده پیشنـهاد شد.

در این‌باره محمد اسماعیل سعیدی عضو کمـیسیون اجتماعی، به‌خبرآنلاین گفت: اما نمایندگان دولت یعنی مسئولان سازمان بهزیستی کـه پیشنـهاد این طرح را داده بودند اصرار به‌تصویب این ماده داشتند چون اعلام د کـه مواردی وجود داشته و اگر درون قانون نباشد مشکل پیدا مـی‌شود.

سرانجام درون مرحله اول با یک اصلاحاتی دوباره تصویب شد کـه «هرگاه سرپرست درصدد ازدواج با فرزند خوانده هست باید مشخصات آن را به‌دادگاه اعلام کند درون صورت وقوع ازدواج، سازمان موظف هست گزارش ازدواج را بـه دادگاه اعلام کند که تا با توجه به‌این قانون نسبت بـه ادامـه سرپرستی یـا فسخ آن تصمـیم اتخاذ شود».

سپس یک تبصره به‌آن اضافه شد کـه ازدواج چه درون زمان حضانت و چه بعد از آن با سرپرست ممنوع است. این نظر مجلس بود کـه به‌شورای نگهبان رفت اما شورای نگهبان آن را رد کرد و دوباره به‌مجلس آمد. سرانجام چون از نظر شرع اشکالی نداشت نمایندگان اصلاح د و اجازه ازدواج با مصلحت دادگاه داده شد.

این موضوع کـه به‌ماده 27 معروف شد مخالفان بی‌شماری داشت و با وجودی کـه شرع امکان آن را مـی‌داد اما از نظر عرف مشکل‌ساز مـی‌شود. البته آن‌گونـه حسن کیـا، حقوقدان به‌خبرآنلاین مـی‌گوید تاکنون 3 مورد از این ازدواج ها گزارش شده هست اما مشکل ازدواج‌هایی هست که ممکن هست به‌صورت غیررسمـی باشد.‌..

هم‌چنین حجت‌الاسلام محمدرضا درانی، استاد حوزه و دانشگاه درون این‌باره به‌خبرآنلاین مـی‌گوید: فقها محرمـیت را از مجاری صحیح خود جایز مـی‌دانند و صرف فرزند خواندگی صرف بر محرمـیت نیست. مقام معظم رهبری درون این خصوص مـی‌فرمایند: «فرزند خوانده حکم فرزند ندارد و با مرد و زنی کـه او را بزرگ مـی‌کنند محرم نمـی‌شود، مگر به‌وسیله رضاع با مراعات شرایط آن و یـا ازدواج بعد از رشد. قبل از بلوغ با اذن حاکم شرع و رعایت مصلحت طفل عقد موقت اشکال ندارد».‌(منبع: تابناک؛ 25 مـهر 1392)

 

خلاصه کلام، درون کشوری کـه رهبر و بالاترین مقام آن کـه خود را نماینده خدا و امام زمان‌شان هم مـی‌داند و حرف اول و آخر را مـی‌زند این چنین نگرش غیرانسانی و حیوانی با کودکان دارد دیگر بحث از اصلاح درون چنین حاکمـیتی افسانـه و مشغله کاذبی بیش نیست. جایگاه واقعی چنین حکومتی و ایدئولوژی‌اش گورستان تاریخ هست نـه جامعه مدرن طبقاتی قرن بیست و یکم!

 

Advertisements

دوست‌داشتن:

دوست داشتن در حال بارگذاری...

مرتبط




[بهرام رحمانی: خرید و فروش جنین و نوزادان درون ایران، تجارتی ... حداقل میانگین ضربات قلب جنین پسر]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 12 Jul 2018 03:32:00 +0000